Konopný seznam

úterý 1. března 2011

Hodnota společnosti versus cena za společnost

Obecně hodnota jakékoli společnosti je dána mimo jiné i úhlem pohledu. Hodnotu společnosti mohou různí kupující vnímat různé, v závislosti na cílech, které koupí dané společnosti sledují. A samozřejmě hodnotu společnosti jinak vnímá i její akcionář či společník.

Jedním z mnoha pohledů vnímání hodnoty společnosti může být příklad silné nadnárodní technologické společnosti, která má zájem koupit lokální technologickou společnost s vybudovaným dobrým jménem a reputací a získat tak přístup na daný trh. V tomto případě kupující vnímá hodnotu lokální společnosti zejména v dobrém jméně, reputaci na daném trhu a vybudované klientské bázi. Je předpoklad, že lokální technologické zázemí bude nahrazeno mezinárodním know-how a tedy pro kupujícího není klíčové z hlediska hodnoty. Na straně druhé prodávající má tendenci vidět hodnotu své společnosti v majetku a vybudovaných technologiích.

Aby v tomto případě došlo k prodeji společnosti a uzavření transakce musí dojít k průniku hodnot, tak jak ji vnímají obě strany, tedy maximální hodnoty, kterou je ochoten nabídnout kupující a minimální hodnoty, kterou je ochoten akceptovat prodávající. Průnikem těchto hodnot je pak transakční cena za danou společnost.

Žádné komentáře:

Okomentovat