Důvodů proč si nechat ocenit svou společnost je mnoho. Následující přehled uvádí nejčastěji.
1. Transakční důvody (prodej / koupě společnosti)
- Kupujícímu ocenění řekne jaká je nejvyšší cena, kterou může za firmu zaplatit,
- Prodávajícímu ocenění řekne jaká je nejnižší cena, za kterou může firmu prodat.
2. Statutární důvody
Tyto důvody jsou stanoveny regulačními orgány a jsou zakotveny v legislativě a ve vyhláškách. Samotné ocenění pro tyto daňové, účetní, regulační a jiné účely podléhá regulaci týkající se postupů, metod a oprávnění jej provést. V prostředí české legislativy jsou to například tyto důvody:
- Fúze společnosti - určení výměnných poměrů spojený společností.
- Rozdělení společnosti.
- Transakce mezi spřízněnými osobami a nepeněžité vklady.
- Změna právní formy společnosti.
- Veřejná nabídka a uvedení společnosti na burzu.
- Povinné nabídky a delisting - společnosti obchodující a obchodované na burze mají povinnost ocenění vyplývající ze získání majoritního podílu, případně stažení z burzy.
- Likvidace společnosti.
3. Soudní spory
Ocenění firem pro soudní spory jsou specifickou kategorií. Podléhají súdnoznaleckej legislativě a provádějí jejich oprávněné osoby. O ocenění firem mohou požádat obě strany sporu, případně znalce může určit soud. Důvodem může být spor mezi vlastníky společnosti, spor s věřitelem společnosti, vypořádání bezpodílového spoluvlastnictví manželů a jiné.
4. Ekonomické důvody
- Alokace kupní ceny (Purchase price allocation - PPA) - tento typ ocenění je vyžadován z účetních důvodů. Určuje se reálná tržní hodnota (Fair Market Value) koupené společnosti, přičemž se oceňují hmotná i nehmotná aktiva.
- Ocenění pro věřitele (banky, leasingové, mezaninového a jiné společnosti) z důvodu určení hodnoty zástavního práva a posouzení návratnosti dluhu.
- Koupě a prodej akcií firem na burzách - v tomto případě ocenění pomáhá při investičních rozhodnutích, pomáhá určit podhodnocené a nadhodnocené akcie společností.
- Kompenzační a odměňovací schématu - ocenění podniků, resp. výrobní jednotky může být fundamentem pro kvantifikaci tvorby hodnoty a určení odměn manažerů a zaměstnanců.
- Strategické plánování a strategická rozhodnutí - tento typ ocenění firmy se zpravidla stává podkladem pro další manažerská rozhodnutí.
5. Osobní důvody
Vás nezajímá hodnota vaší společnosti?
Žádné komentáře:
Okomentovat